Ouderen langer zelfstandig houden

Door:Trends
 Ouderen langer zelfstandig houden
De vergrijzing creëert kansen voor ondernemers. Freya Products ontwikkelt hulpmiddelen die de mobiliteit van senioren verbetert. De focus op e-commerce is vrij uniek in de sector.

Welke zakenkans ligt aan de basis van Freya Products? De stijgende levensverwachting zorgt voor meer vergrijzing. Tegen 2070 zal 40 procent van de Belgen ouder zijn dan 67. Die senioren willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen, maar hun beperkte mobiliteit is vaak een probleem. De West-Vlaamse start-up Freya Products, genoemd naar de Noorse godin van de onsterfelijkheid, stelt ouderen in staat langer zelfstandig te blijven. De producten van het jonge bedrijf bieden hen onder andere hulp bij het zitten, opstaan en stappen.

Wie zit achter de start-up? De twintigers David Lebbe en Nicolas Vandermarliere, twee voormalige studiegenoten, richtten in 2017 de bvba op met eigen kapitaal. In zijn vorige job bij een telecomspeler had David al kennisgemaakt met de zorgsector. "Ik zag er welke kansen de vergrijzing met zich brengt", zegt hij. "Ook bij mijn grootmoeder stelde ik de nood aan meer mobiliteit vast. Mijn zoektocht naar geschikte hulpmiddelen was weinig succesvol, dus besloten we die zelf te maken."

 
 

Wie zijn de klanten? Initieel focusten de ondernemers op de senioren zelf, maar vandaag krijgen ze ook veel bestellingen via ergotherapeuten, thuiszorgverplegers en mantelzorgers. "Het voordeel van een kleine start-up is dat we makkelijk kunnen bijsturen", stelt David Lebbe. "Dat leidt soms tot drastische beslissingen. Zo hebben we feedback verzameld over het gebruiksgemak en de stabiliteit van onze Lévate, een opsta-rollator. Op basis daarvan zijn we opnieuw rond de ontwerptafel gaan zitten, wat resulteerde in een sterk verbeterde versie."

Hoe zit het met de concurrentie? Freya Products is niet de enige speler in de markt, maar de nadruk op de onlineverkoop is naar eigen zeggen vrij uniek. David Lebbe: "We runnen onze onderneming als een modern e-commercebedrijf. De concurrentie heeft weinig oog voor het internet. Via onze webwinkel Thuiszorgwebshop.be bereiken we niet alleen de ouderen, maar ook hun kinderen, of mensen die een zoon of dochter met een beperking hebben. Onze grootste onlineconcurrent hebben we overgenomen." 

Reacties
Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter