Fysieke revalidatie Hulpmiddelen voor iedereen

Revalidatie is een leerproces dat zich richt op verbetering of herstel van functies, zowel op motorisch als neuropsychologisch vlak.

Dit stimuleert het aanpassingsvermogen (plasticiteit) van de hersenen. Daarnaast moet een revalidant soms dingen op een andere manier leren doen en worden nieuwe vaardigheden aangeleerd. 

Revalidatie moet zich richten op activiteiten die betekenisvol zijn voor het dagelijks leven van de revalidant.

Bij functietraining worden verminderde functies herhaaldelijk geoefend om vroegere vaardigheden te versterken of te herwinnen zoals:

  • stappen,
  • schrijven,
  • bedienen van toestellen, ... 

Stimulatie door functietraining kan het herstel bevorderen. Er dient geoefend te worden in zoveel mogelijk situaties, bijvoorbeeld leren stappen:

  • in de oefenzaal,
  • buiten het revalidatiecentrum,
  • thuis.

Om de zelfstandigheid te vergroten, is het dikwijls nodig om vaardigheden op een andere manier te leren bijvoorbeeld:

  • zich omdraaien in bed,
  • opstaan uit een stoel,
  • links schrijven,
  • zich aankleden.

Daarnaast speelt het leren gebruiken van hulpmiddelen een belangrijke rol, zowel bij lichamelijke als cognitieve beperkingen. Voorbeelden zijn:

  • een agenda om het geheugen te ondersteunen,
  • een communicatieschrift als communicatiehulpmiddel,
  • een looprek of rolstoel bij gangproblemen,
  • aangepast bestek om eenhandig te kunnen eten.

Hierbij dient de familie betrokken te worden zodat zij het gebruik hiervan thuis kunnen stimuleren.

Hoe beter het inzicht van de revalidant en zijn omgeving in zijn of haar eigen mogelijkheden en beperkingen, hoe groter de kans op succes bij het toepassen van bovenstaande trainingsmethodes. Tijdens de gesprekken met de therapeuten, revalidatiearts en psycholoog wordt er continu uitleg gegeven over de gevolgen van het letsel en hoe dit interfereert met het dagelijks functioneren. Een beter inzicht van de revalidant in zijn situatie vergroot de motivatie en inzet en dus ook de kans op een succesvolle revalidatie. Soms is net het (hersen)letsel er voor verantwoordelijk dat de revalidant niet in staat is om in te zien wat de beperkingen zijn. Desalniettemin kan de behoefte van de directe omgeving des te groter zijn om te begrijpen wat er aan de hand is en hoe ermee omgegaan kan worden. De juiste hulpmiddelen zijn hierbij cruciaal.

...Lees meer

Revalidatie is een leerproces dat zich richt op verbetering of herstel van functies, zowel op motorisch als neuropsychologisch vlak.

Dit stimuleert het aanpassingsvermogen (plasticiteit) van de hersenen. Daarnaast moet een revalidant soms dingen op een andere manier leren doen en worden nieuwe vaardigheden aangeleerd. 

Revalidatie moet zich richten op activiteiten die betekenisvol zijn voor het dagelijks leven van de revalidant.

Bij functietraining worden verminderde functies herhaaldelijk geoefend om vroegere vaardigheden te versterken of te herwinnen zoals:

  • stappen,
  • schrijven,
  • bedienen van toestellen, ... 

Stimulatie door functietraining kan het herstel bevorderen. Er dient geoefend te worden in zoveel mogelijk situaties, bijvoorbeeld leren stappen:

  • in de oefenzaal,
  • buiten het revalidatiecentrum,
  • thuis.

Om de zelfstandigheid te vergroten, is het dikwijls nodig om vaardigheden op een andere manier te leren bijvoorbeeld:

  • zich omdraaien in bed,
  • opstaan uit een stoel,
  • links schrijven,
  • zich aankleden.

Daarnaast speelt het leren gebruiken van hulpmiddelen een belangrijke rol, zowel bij lichamelijke als cognitieve beperkingen. Voorbeelden zijn:

  • een agenda om het geheugen te ondersteunen,
  • een communicatieschrift als communicatiehulpmiddel,
  • een looprek of rolstoel bij gangproblemen,
  • aangepast bestek om eenhandig te kunnen eten.

Hierbij dient de familie betrokken te worden zodat zij het gebruik hiervan thuis kunnen stimuleren.

Hoe beter het inzicht van de revalidant en zijn omgeving in zijn of haar eigen mogelijkheden en beperkingen, hoe groter de kans op succes bij het toepassen van bovenstaande trainingsmethodes. Tijdens de gesprekken met de therapeuten, revalidatiearts en psycholoog wordt er continu uitleg gegeven over de gevolgen van het letsel en hoe dit interfereert met het dagelijks functioneren. Een beter inzicht van de revalidant in zijn situatie vergroot de motivatie en inzet en dus ook de kans op een succesvolle revalidatie. Soms is net het (hersen)letsel er voor verantwoordelijk dat de revalidant niet in staat is om in te zien wat de beperkingen zijn. Desalniettemin kan de behoefte van de directe omgeving des te groter zijn om te begrijpen wat er aan de hand is en hoe ermee omgegaan kan worden. De juiste hulpmiddelen zijn hierbij cruciaal.

...Lees meer
Filters
82 ProductenPagina 6 van 7
Elastische Therapieband latex MSD 5,5 m
    + Therapieband van hoge kwaliteit vervaardigd in latex met een laag poedergehalte
    + Uitstekend bestand tegen rekking
    + Ook latexvrije varianten

    >...
    Liggende acht
    Liggende acht
    113,9094,13113,90Incl. btw
      + Behendigheid en coördinatie worden geoefend
      + Mooie uitvoering in beuk

      >...
      Pro-supinatiewiel
      Pro-supinatiewiel
      153,30126,69153,30Incl. btw
        + eenvoudig gebruik, doch effectief
        + voor elke hand, zelfs met flexi handschoen

        >...
        Oefenapparaat voor de hand
        -13%
        Oefenapparaat voor de hand
        15,8713,1213,8011,4113,80Incl. btw
          + Train je hand, vingers en pols tegelijk !
          + Piept niet
          + Eenvoudig en ligt stevig in de hand
          + Met anatomisch gevormde handgrepen

          >...
          Bevestigingsclip voor gymnastiekstokken en -hoepels
          -13%
            + Hiermee hang je hoepels aan elkaar
            + Ook gymnastiekstokken
            + Maak een uniek ontwerp om te oefenen

            >...
            AS-trainer Classic - Help arm - compleet met gewichten
              + Beweegingshoogte regelbaar
              + Stimuleert gebruik van restfuncties
              + Versterkt de spieren

              >...
              Multi-Motoriekset
              Multi-Motoriekset
              218,20180,33218,20Incl. btw
                + Uitgebreid pakket
                + Bespaar vele euro's met deze 32-in-1 set
                + Omvat stokken, hoepels, bouwstenen, ...

                >...
                Halters neopreen gecoat 0,5 kg - 5,0 kg - per 2
                  Oefenhalters die bekleed zijn met een aangename zachte neopreen laag in aantrekkelijke kleuren.

                  >...
                  Artritis kinderkruk met verschillende handvatten
                  -2%
                  Artritis kinderkruk met verschillende handvatten
                  168,31158,79165,28155,93165,28Incl. btw
                    + Kinderformaat
                    + 3 verschillende handvatten
                    + Hoogte verstelbaar
                    + Max. 150kg

                    >...
                    Mambo Max Aerobic step
                    Mambo Max Aerobic step
                    109,7090,66109,70Incl. btw
                      + Verhoogd platform met verstelbare hoogtes
                      + Cardiovasculaire fitness
                      + Verbeterde been- en bilspieren

                      >...
                      Zachte handvatten voor therapieband en tubing
                        + Uitstekend geschikt in de thuissituatie
                        + Betere grip op de therapieband
                        + MSD-Band is een topmerk

                        >...

                        Revalidatie is een leerproces dat zich richt op verbetering of herstel van functies, zowel op motorisch als neuropsychologisch vlak.

                        Dit stimuleert het aanpassingsvermogen (plasticiteit) van de hersenen. Daarnaast moet een revalidant soms dingen op een andere manier leren doen en worden nieuwe vaardigheden aangeleerd. 

                        Revalidatie moet zich richten op activiteiten die betekenisvol zijn voor het dagelijks leven van de revalidant.

                        Bij functietraining worden verminderde functies herhaaldelijk geoefend om vroegere vaardigheden te versterken of te herwinnen zoals:

                        • stappen,
                        • schrijven,
                        • bedienen van toestellen, ... 

                        Stimulatie door functietraining kan het herstel bevorderen. Er dient geoefend te worden in zoveel mogelijk situaties, bijvoorbeeld leren stappen:

                        • in de oefenzaal,
                        • buiten het revalidatiecentrum,
                        • thuis.

                        Om de zelfstandigheid te vergroten, is het dikwijls nodig om vaardigheden op een andere manier te leren bijvoorbeeld:

                        • zich omdraaien in bed,
                        • opstaan uit een stoel,
                        • links schrijven,
                        • zich aankleden.

                        Daarnaast speelt het leren gebruiken van hulpmiddelen een belangrijke rol, zowel bij lichamelijke als cognitieve beperkingen. Voorbeelden zijn:

                        • een agenda om het geheugen te ondersteunen,
                        • een communicatieschrift als communicatiehulpmiddel,
                        • een looprek of rolstoel bij gangproblemen,
                        • aangepast bestek om eenhandig te kunnen eten.

                        Hierbij dient de familie betrokken te worden zodat zij het gebruik hiervan thuis kunnen stimuleren.

                        Hoe beter het inzicht van de revalidant en zijn omgeving in zijn of haar eigen mogelijkheden en beperkingen, hoe groter de kans op succes bij het toepassen van bovenstaande trainingsmethodes. Tijdens de gesprekken met de therapeuten, revalidatiearts en psycholoog wordt er continu uitleg gegeven over de gevolgen van het letsel en hoe dit interfereert met het dagelijks functioneren. Een beter inzicht van de revalidant in zijn situatie vergroot de motivatie en inzet en dus ook de kans op een succesvolle revalidatie. Soms is net het (hersen)letsel er voor verantwoordelijk dat de revalidant niet in staat is om in te zien wat de beperkingen zijn. Desalniettemin kan de behoefte van de directe omgeving des te groter zijn om te begrijpen wat er aan de hand is en hoe ermee omgegaan kan worden. De juiste hulpmiddelen zijn hierbij cruciaal.