Sensorische integratie

Categorieën:Bekijk meer categorieën

    Zintuiglijke of sensorische integratie is een term die is gebruikt om processen in de hersenen te beschrijven waarmee we informatie van onze 5 zintuigen kunnen opnemen, organiseren en op de juiste manier kunnen reageren. We hebben ook een vestibulair gevoel dat ons vertelt hoe we onze lichamen en hoofden moeten positioneren, en een proprioceptief gevoel dat ons helpt te weten wat we doen met onze gewrichten, spieren en ligamenten.

    Zintuiglijke verwerkingstekorten en kinderen met autismespectrumstoornissen (ASS)

    Bij kinderen die ASS hebben, is de theorie dat sensorische verwerkingsstoornissen problemen veroorzaken die gedrag en levensvaardigheden beïnvloeden. Als gevolg hiervan kunnen sommige kinderen overgevoelig zijn voor prikkels in de omgeving. Luide muziek, bijvoorbeeld, kan intens ongemak veroorzaken, terwijl fel fluorescerend licht dat anderen stoort misschien voor sommige kinderen met ASS is.

    Kinderen met sensorische verwerkingsstoornissen kunnen moeite hebben met motorische vaardigheden, evenwicht en oog-hand coördinatie.

    Sommige kinderen zoeken naar manieren om bepaalde sensaties op te zoeken en zich bezig te houden met zelf stimulerend gedrag, zoals heen en weer schommelen, hoofd bonzen en mondelinge verkenning van niet-eetbare objecten.

    Wat is sensorische integratietherapie?

    Zintuiglijke of sensomotorische integratietherapie is ontworpen om kinderen met sensorische verwerkingsproblemen (inclusief mogelijk mensen met ASS) te helpen omgaan met de problemen die ze hebben bij het verwerken van sensorische input. Therapiesessies zijn spelgericht en kunnen het gebruik van apparatuur zoals schommels, trampolines en glijbanen omvatten.

    Zintuiglijke of sensorische integratie maakt ook gebruik van therapieën zoals diepe druk, borstelen, verzwaarde vesten en slingeren. Deze therapieën lijken soms een angstig kind te kalmeren. Bovendien wordt aangenomen dat sensorische integratietherapie de drempel van een kind verhoogt om sensorische omgevingen te verdragen, overgangen minder storend te maken en positief gedrag te versterken.

    Effectiviteit van sensorische integratietherapie.

    Hoewel er wetenschappelijke onderzoeken zijn die aantonen dat kinderen met ASS meer kans hebben op sensorische verwerkingsproblemen, is de effectiviteit van sensorische integratietherapie als therapie voor ASS beperkt en niet wetenschappelijk bewezen. Hoewel dit niet betekent dat de therapie bij sommige kinderen niet nuttig kan zijn, is de effectiviteit tot nu toe voornamelijk gebaseerd op persoonlijke ervaringen.

    Praat met de kinderarts van uw kind als u vermoedt dat uw kind problemen heeft met sensorische verwerking; er kunnen middelen in de gemeenschap zijn voor verdere evaluatie.

    Andere methoden voor het regelen van sensorische invoer.

    U kunt ook leren over auditieve integratie training of gedrags-optometrie als methoden voor het beheersen van sensorische input. Beide behandelingen hebben tot doel de respons van het kind op sensorische prikkels te veranderen, maar geen van beide methoden is wetenschappelijk valide gebleken. Er is ook geen bewijs dat problemen met ASD's verband houden met deze auditieve of visuele problemen.

    Lees meer

    Zintuiglijke of sensorische integratie is een term die is gebruikt om processen in de hersenen te beschrijven waarmee we informatie van onze 5 zintuigen kunnen opnemen, organiseren en op de juiste manier kunnen reageren. We hebben ook een vestibulair gevoel dat ons vertelt hoe we onze lichamen en hoofden moeten positioneren, en een proprioceptief gevoel dat ons helpt te weten wat we doen met onze gewrichten, spieren en ligamenten.

    Zintuiglijke verwerkingstekorten en kinderen met autismespectrumstoornissen (ASS)

    Bij kinderen die ASS hebben, is de theorie dat sensorische verwerkingsstoornissen problemen veroorzaken die gedrag en levensvaardigheden beïnvloeden. Als gevolg hiervan kunnen sommige kinderen overgevoelig zijn voor prikkels in de omgeving. Luide muziek, bijvoorbeeld, kan intens ongemak veroorzaken, terwijl fel fluorescerend licht dat anderen stoort misschien voor sommige kinderen met ASS is.

    Kinderen met sensorische verwerkingsstoornissen kunnen moeite hebben met motorische vaardigheden, evenwicht en oog-hand coördinatie.

    Sommige kinderen zoeken naar manieren om bepaalde sensaties op te zoeken en zich bezig te houden met zelf stimulerend gedrag, zoals heen en weer schommelen, hoofd bonzen en mondelinge verkenning van niet-eetbare objecten.

    Wat is sensorische integratietherapie?

    Zintuiglijke of sensomotorische integratietherapie is ontworpen om kinderen met sensorische verwerkingsproblemen (inclusief mogelijk mensen met ASS) te helpen omgaan met de problemen die ze hebben bij het verwerken van sensorische input. Therapiesessies zijn spelgericht en kunnen het gebruik van apparatuur zoals schommels, trampolines en glijbanen omvatten.

    Zintuiglijke of sensorische integratie maakt ook gebruik van therapieën zoals diepe druk, borstelen, verzwaarde vesten en slingeren. Deze therapieën lijken soms een angstig kind te kalmeren. Bovendien wordt aangenomen dat sensorische integratietherapie de drempel van een kind verhoogt om sensorische omgevingen te verdragen, overgangen minder storend te maken en positief gedrag te versterken.

    Effectiviteit van sensorische integratietherapie.

    Hoewel er wetenschappelijke onderzoeken zijn die aantonen dat kinderen met ASS meer kans hebben op sensorische verwerkingsproblemen, is de effectiviteit van sensorische integratietherapie als therapie voor ASS beperkt en niet wetenschappelijk bewezen. Hoewel dit niet betekent dat de therapie bij sommige kinderen niet nuttig kan zijn, is de effectiviteit tot nu toe voornamelijk gebaseerd op persoonlijke ervaringen.

    Praat met de kinderarts van uw kind als u vermoedt dat uw kind problemen heeft met sensorische verwerking; er kunnen middelen in de gemeenschap zijn voor verdere evaluatie.

    Andere methoden voor het regelen van sensorische invoer.

    U kunt ook leren over auditieve integratie training of gedrags-optometrie als methoden voor het beheersen van sensorische input. Beide behandelingen hebben tot doel de respons van het kind op sensorische prikkels te veranderen, maar geen van beide methoden is wetenschappelijk valide gebleken. Er is ook geen bewijs dat problemen met ASD's verband houden met deze auditieve of visuele problemen.

    Lees meer