1. De best mogelijke zorg
Elke patiënt dient een zo goed mogelijke behandeling te krijgen, ongeacht je nationaliteit, seksuele geaardheid, sociale klasse,... De behandeling die je krijgt is afhankelijk van je medische behoefte, het beschikbare materiaal en de medische kennis op dat moment. De behandeling van pijn valt hier ook onder, dan spreken we over pijnstillers. Maar in plaats van te genezen, proberen we liever te voorkomen. Veel fysieke pijnen zijn te vermijden met de juiste middelen, bekijk hiervoor deze categorie.
2. Je eigen dokter kiezen
Zowel voor als tijdens de behandeling heb je als patiënt het recht om te kiezen door wie je wil behandeld worden.
Hierop zijn wel enkele uitzonderingen:
- Door de wet bepaald: Mensen met een geestesziekte die zelf niet kunnen kiezen.
- Door omstandigheden: Er is slechts één specialist beschikbaar.
- Indien het niet om een noodgeval gaat, kan de zorgkundige weigeren.
3. Uitslag weten of liever niet
Je dokter moet je alle informatie i.v.m. de diagnose mondeling doorgeven, zodat je een goed beeld kan scheppen over je gezondheidstoestand. Ook is het de verantwoordelijkheid van de zorgkundige om ervoor te zorgen dat je als patiënt de informatie begrijpt en in een taal die je kent.
Als patiënt kan je ook kiezen om de informatie niet te weten en de arts moet dit respecteren. Enkel als je gezondheidstoestand een gevaar vormt voor anderen, is de arts toch verplicht om het te vertellen.
Daarnaast kan ook de arts beslissen om informatie niet mee te delen. Dit kan enkel als het vertellen van de informatie een negatief gevolg kan hebben op je gezondheid.
4. Behandeling toestaan en weigeren
Als patiënt moet je toestemming geven vooraleer een behandeling kan worden gestart. Behalve als je dit niet kan (bv: buiten bewustzijn), dan beslist de arts zelf. Je kan ook kiezen om een behandeling te weigeren, de arts is verplicht je keuze te respecteren.
5. Je medisch dossier inkijken
Indien je dit wil, kan je je patiëntendossier inkijken of je kan zelfs een afschrift krijgen ervan. Voor beide opties moet je eerst een aanvraag indienen.
6. Privacymogelijkheden
Behalve als dit een gevaar vormt voor jou of je omgeving, mogen gegevens over je gezondheidstoestand niet worden meegedeeld met anderen.
7. Klachtendienst
Als je rechten niet gerespecteerd worden, kan je terecht bij de ombudsdienst van het ziekenhuis. Voor thuisverpleging en dergelijke is er de federale ombudsdienst. Zij staan in voor de bemiddeling rond de klachten.