Fysieke revalidatie Hulpmiddelen voor iedereen

Revalidatie is een leerproces dat zich richt op verbetering of herstel van functies, zowel op motorisch als neuropsychologisch vlak.

Dit stimuleert het aanpassingsvermogen (plasticiteit) van de hersenen. Daarnaast moet een revalidant soms dingen op een andere manier leren doen en worden nieuwe vaardigheden aangeleerd. 

Revalidatie moet zich richten op activiteiten die betekenisvol zijn voor het dagelijks leven van de revalidant.

Bij functietraining worden verminderde functies herhaaldelijk geoefend om vroegere vaardigheden te versterken of te herwinnen zoals:

  • stappen,
  • schrijven,
  • bedienen van toestellen, ... 

Stimulatie door functietraining kan het herstel bevorderen. Er dient geoefend te worden in zoveel mogelijk situaties, bijvoorbeeld leren stappen:

  • in de oefenzaal,
  • buiten het revalidatiecentrum,
  • thuis.

Om de zelfstandigheid te vergroten, is het dikwijls nodig om vaardigheden op een andere manier te leren bijvoorbeeld:

  • zich omdraaien in bed,
  • opstaan uit een stoel,
  • links schrijven,
  • zich aankleden.

Daarnaast speelt het leren gebruiken van hulpmiddelen een belangrijke rol, zowel bij lichamelijke als cognitieve beperkingen. Voorbeelden zijn:

  • een agenda om het geheugen te ondersteunen,
  • een communicatieschrift als communicatiehulpmiddel,
  • een looprek of rolstoel bij gangproblemen,
  • aangepast bestek om eenhandig te kunnen eten.

Hierbij dient de familie betrokken te worden zodat zij het gebruik hiervan thuis kunnen stimuleren.

Hoe beter het inzicht van de revalidant en zijn omgeving in zijn of haar eigen mogelijkheden en beperkingen, hoe groter de kans op succes bij het toepassen van bovenstaande trainingsmethodes. Tijdens de gesprekken met de therapeuten, revalidatiearts en psycholoog wordt er continu uitleg gegeven over de gevolgen van het letsel en hoe dit interfereert met het dagelijks functioneren. Een beter inzicht van de revalidant in zijn situatie vergroot de motivatie en inzet en dus ook de kans op een succesvolle revalidatie. Soms is net het (hersen)letsel er voor verantwoordelijk dat de revalidant niet in staat is om in te zien wat de beperkingen zijn. Desalniettemin kan de behoefte van de directe omgeving des te groter zijn om te begrijpen wat er aan de hand is en hoe ermee omgegaan kan worden. De juiste hulpmiddelen zijn hierbij cruciaal.

...Lees meer

Revalidatie is een leerproces dat zich richt op verbetering of herstel van functies, zowel op motorisch als neuropsychologisch vlak.

Dit stimuleert het aanpassingsvermogen (plasticiteit) van de hersenen. Daarnaast moet een revalidant soms dingen op een andere manier leren doen en worden nieuwe vaardigheden aangeleerd. 

Revalidatie moet zich richten op activiteiten die betekenisvol zijn voor het dagelijks leven van de revalidant.

Bij functietraining worden verminderde functies herhaaldelijk geoefend om vroegere vaardigheden te versterken of te herwinnen zoals:

  • stappen,
  • schrijven,
  • bedienen van toestellen, ... 

Stimulatie door functietraining kan het herstel bevorderen. Er dient geoefend te worden in zoveel mogelijk situaties, bijvoorbeeld leren stappen:

  • in de oefenzaal,
  • buiten het revalidatiecentrum,
  • thuis.

Om de zelfstandigheid te vergroten, is het dikwijls nodig om vaardigheden op een andere manier te leren bijvoorbeeld:

  • zich omdraaien in bed,
  • opstaan uit een stoel,
  • links schrijven,
  • zich aankleden.

Daarnaast speelt het leren gebruiken van hulpmiddelen een belangrijke rol, zowel bij lichamelijke als cognitieve beperkingen. Voorbeelden zijn:

  • een agenda om het geheugen te ondersteunen,
  • een communicatieschrift als communicatiehulpmiddel,
  • een looprek of rolstoel bij gangproblemen,
  • aangepast bestek om eenhandig te kunnen eten.

Hierbij dient de familie betrokken te worden zodat zij het gebruik hiervan thuis kunnen stimuleren.

Hoe beter het inzicht van de revalidant en zijn omgeving in zijn of haar eigen mogelijkheden en beperkingen, hoe groter de kans op succes bij het toepassen van bovenstaande trainingsmethodes. Tijdens de gesprekken met de therapeuten, revalidatiearts en psycholoog wordt er continu uitleg gegeven over de gevolgen van het letsel en hoe dit interfereert met het dagelijks functioneren. Een beter inzicht van de revalidant in zijn situatie vergroot de motivatie en inzet en dus ook de kans op een succesvolle revalidatie. Soms is net het (hersen)letsel er voor verantwoordelijk dat de revalidant niet in staat is om in te zien wat de beperkingen zijn. Desalniettemin kan de behoefte van de directe omgeving des te groter zijn om te begrijpen wat er aan de hand is en hoe ermee omgegaan kan worden. De juiste hulpmiddelen zijn hierbij cruciaal.

...Lees meer
Filters
81 ProductenPagina 10 van 11
Orthopedische behandelbank Homecraft 4 delen
Orthopedische behandelbank Homecraft 4 delen
3.624,002.995,043.624,00Incl. btw
    + Veelzijdige oefenbank
    + Elektrisch hoogteverstelbaar
    + Bank in 4 delen

    >...
    Tilt table Paediatric
    Tilt table Paediatric
    4.434,703.665,044.434,70Incl. btw
      + Speciaal ontwikkeld voor kinderen
      + Aanpasbare pommel en lendensteunen
      + Soepele elektrische bediening

      >...
      Ergorest met 13 cm armschelp
      Ergorest met 13 cm armschelp
      116,3096,12116,30Incl. btw
        + 3 zaken waarop te letten bij aanschaf van Ergorest:
        1. Dikte van de tafel: 15-43 mm en 34-64 mm
        2. Kleur van de armschelp: Zwart, blauw of rood
        3...
        Cubelix Rijgspel
        Cubelix Rijgspel
        145,60120,33145,60Incl. btw
          + Leuk rijgspel met vele visuele effecten
          + Kubus is van kwalitatief beukenhout
          + Ideaal bezighouding materiaal

          >...
          Vederlichte ballen
          -13%
          Vederlichte ballen
          43,2435,7437,6031,0737,60Incl. btw
            + Uiterst lichte, maar zeer sterke ballen.
            + Ze botsen op zowat alles, zelfs op je vingertop
            + Motoriek verbeteren bij weinig spierkracht

            >...
            Multi-Motoriekset
            Multi-Motoriekset
            218,20180,33218,20Incl. btw
              + Uitgebreid pakket
              + Bespaar vele euro's met deze 32-in-1 set
              + Omvat stokken, hoepels, bouwstenen, ...

              >...
              Gymnastiekband blister
              Gymnastiekband blister
              35,5229,3635,52Incl. btw
                Handige blisterverpakking met drie verschillende levels. In de lichte uitvoering zit level 1-2-3. Inclusief instructies en tips. Ook in zware uitvoeri...
                Motoriekstenen voor parcours
                Motoriekstenen voor parcours
                91,9075,9591,90Incl. btw
                  + Universele bouwstenen in kunststof
                  + Nuttig als voet voor gymnastiekstokken
                  + Of voor hoepels, of voor maken van parcours

                  >...

                  Revalidatie is een leerproces dat zich richt op verbetering of herstel van functies, zowel op motorisch als neuropsychologisch vlak.

                  Dit stimuleert het aanpassingsvermogen (plasticiteit) van de hersenen. Daarnaast moet een revalidant soms dingen op een andere manier leren doen en worden nieuwe vaardigheden aangeleerd. 

                  Revalidatie moet zich richten op activiteiten die betekenisvol zijn voor het dagelijks leven van de revalidant.

                  Bij functietraining worden verminderde functies herhaaldelijk geoefend om vroegere vaardigheden te versterken of te herwinnen zoals:

                  • stappen,
                  • schrijven,
                  • bedienen van toestellen, ... 

                  Stimulatie door functietraining kan het herstel bevorderen. Er dient geoefend te worden in zoveel mogelijk situaties, bijvoorbeeld leren stappen:

                  • in de oefenzaal,
                  • buiten het revalidatiecentrum,
                  • thuis.

                  Om de zelfstandigheid te vergroten, is het dikwijls nodig om vaardigheden op een andere manier te leren bijvoorbeeld:

                  • zich omdraaien in bed,
                  • opstaan uit een stoel,
                  • links schrijven,
                  • zich aankleden.

                  Daarnaast speelt het leren gebruiken van hulpmiddelen een belangrijke rol, zowel bij lichamelijke als cognitieve beperkingen. Voorbeelden zijn:

                  • een agenda om het geheugen te ondersteunen,
                  • een communicatieschrift als communicatiehulpmiddel,
                  • een looprek of rolstoel bij gangproblemen,
                  • aangepast bestek om eenhandig te kunnen eten.

                  Hierbij dient de familie betrokken te worden zodat zij het gebruik hiervan thuis kunnen stimuleren.

                  Hoe beter het inzicht van de revalidant en zijn omgeving in zijn of haar eigen mogelijkheden en beperkingen, hoe groter de kans op succes bij het toepassen van bovenstaande trainingsmethodes. Tijdens de gesprekken met de therapeuten, revalidatiearts en psycholoog wordt er continu uitleg gegeven over de gevolgen van het letsel en hoe dit interfereert met het dagelijks functioneren. Een beter inzicht van de revalidant in zijn situatie vergroot de motivatie en inzet en dus ook de kans op een succesvolle revalidatie. Soms is net het (hersen)letsel er voor verantwoordelijk dat de revalidant niet in staat is om in te zien wat de beperkingen zijn. Desalniettemin kan de behoefte van de directe omgeving des te groter zijn om te begrijpen wat er aan de hand is en hoe ermee omgegaan kan worden. De juiste hulpmiddelen zijn hierbij cruciaal.