Fysieke revalidatie Hulpmiddelen voor iedereen

Revalidatie is een leerproces dat zich richt op verbetering of herstel van functies, zowel op motorisch als neuropsychologisch vlak.

Dit stimuleert het aanpassingsvermogen (plasticiteit) van de hersenen. Daarnaast moet een revalidant soms dingen op een andere manier leren doen en worden nieuwe vaardigheden aangeleerd. 

Revalidatie moet zich richten op activiteiten die betekenisvol zijn voor het dagelijks leven van de revalidant.

Bij functietraining worden verminderde functies herhaaldelijk geoefend om vroegere vaardigheden te versterken of te herwinnen zoals:

  • stappen,
  • schrijven,
  • bedienen van toestellen, ... 

Stimulatie door functietraining kan het herstel bevorderen. Er dient geoefend te worden in zoveel mogelijk situaties, bijvoorbeeld leren stappen:

  • in de oefenzaal,
  • buiten het revalidatiecentrum,
  • thuis.

Om de zelfstandigheid te vergroten, is het dikwijls nodig om vaardigheden op een andere manier te leren bijvoorbeeld:

  • zich omdraaien in bed,
  • opstaan uit een stoel,
  • links schrijven,
  • zich aankleden.

Daarnaast speelt het leren gebruiken van hulpmiddelen een belangrijke rol, zowel bij lichamelijke als cognitieve beperkingen. Voorbeelden zijn:

  • een agenda om het geheugen te ondersteunen,
  • een communicatieschrift als communicatiehulpmiddel,
  • een looprek of rolstoel bij gangproblemen,
  • aangepast bestek om eenhandig te kunnen eten.

Hierbij dient de familie betrokken te worden zodat zij het gebruik hiervan thuis kunnen stimuleren.

Hoe beter het inzicht van de revalidant en zijn omgeving in zijn of haar eigen mogelijkheden en beperkingen, hoe groter de kans op succes bij het toepassen van bovenstaande trainingsmethodes. Tijdens de gesprekken met de therapeuten, revalidatiearts en psycholoog wordt er continu uitleg gegeven over de gevolgen van het letsel en hoe dit interfereert met het dagelijks functioneren. Een beter inzicht van de revalidant in zijn situatie vergroot de motivatie en inzet en dus ook de kans op een succesvolle revalidatie. Soms is net het (hersen)letsel er voor verantwoordelijk dat de revalidant niet in staat is om in te zien wat de beperkingen zijn. Desalniettemin kan de behoefte van de directe omgeving des te groter zijn om te begrijpen wat er aan de hand is en hoe ermee omgegaan kan worden. De juiste hulpmiddelen zijn hierbij cruciaal.

...Lees meer

Revalidatie is een leerproces dat zich richt op verbetering of herstel van functies, zowel op motorisch als neuropsychologisch vlak.

Dit stimuleert het aanpassingsvermogen (plasticiteit) van de hersenen. Daarnaast moet een revalidant soms dingen op een andere manier leren doen en worden nieuwe vaardigheden aangeleerd. 

Revalidatie moet zich richten op activiteiten die betekenisvol zijn voor het dagelijks leven van de revalidant.

Bij functietraining worden verminderde functies herhaaldelijk geoefend om vroegere vaardigheden te versterken of te herwinnen zoals:

  • stappen,
  • schrijven,
  • bedienen van toestellen, ... 

Stimulatie door functietraining kan het herstel bevorderen. Er dient geoefend te worden in zoveel mogelijk situaties, bijvoorbeeld leren stappen:

  • in de oefenzaal,
  • buiten het revalidatiecentrum,
  • thuis.

Om de zelfstandigheid te vergroten, is het dikwijls nodig om vaardigheden op een andere manier te leren bijvoorbeeld:

  • zich omdraaien in bed,
  • opstaan uit een stoel,
  • links schrijven,
  • zich aankleden.

Daarnaast speelt het leren gebruiken van hulpmiddelen een belangrijke rol, zowel bij lichamelijke als cognitieve beperkingen. Voorbeelden zijn:

  • een agenda om het geheugen te ondersteunen,
  • een communicatieschrift als communicatiehulpmiddel,
  • een looprek of rolstoel bij gangproblemen,
  • aangepast bestek om eenhandig te kunnen eten.

Hierbij dient de familie betrokken te worden zodat zij het gebruik hiervan thuis kunnen stimuleren.

Hoe beter het inzicht van de revalidant en zijn omgeving in zijn of haar eigen mogelijkheden en beperkingen, hoe groter de kans op succes bij het toepassen van bovenstaande trainingsmethodes. Tijdens de gesprekken met de therapeuten, revalidatiearts en psycholoog wordt er continu uitleg gegeven over de gevolgen van het letsel en hoe dit interfereert met het dagelijks functioneren. Een beter inzicht van de revalidant in zijn situatie vergroot de motivatie en inzet en dus ook de kans op een succesvolle revalidatie. Soms is net het (hersen)letsel er voor verantwoordelijk dat de revalidant niet in staat is om in te zien wat de beperkingen zijn. Desalniettemin kan de behoefte van de directe omgeving des te groter zijn om te begrijpen wat er aan de hand is en hoe ermee omgegaan kan worden. De juiste hulpmiddelen zijn hierbij cruciaal.

...Lees meer
Filters
81 ProductenPagina 4 van 4
Magnetisch geremde hometrainer
Magnetisch geremde hometrainer
467,70386,53467,70Incl. btw
    + Veilige antislip pedalen voorzien van een voetriem.
    + Transportwieltjes vooraan.
    + 8 weerstand segmenten.

    >...
    Halters neopreen gecoat 5,0 kg - grijs (per 2)
      Oefenhalters die bekleed zijn met een aangename zachte vinyl laag in aantrekkelijke kleuren. Hierdoor beschadigen ze andere voorwerpen niet. Geleverd ...
      Mini crosstrainer
      Mini crosstrainer
      198,30163,88198,30Incl. btw
        + 8 instelbare weerstandsniveaus
        + Verbetert het energiepeil en de werking van de spieren
        + Lage impact voor de knieën

        >...
        HappyLegs automatische looptrainer
        HappyLegs automatische looptrainer
        376,06310,79376,06Incl. btw
          De Happylegs automatische looptrainer verbetert de gezondheid van personen die uren achter elkaar zitten en niet veel beweging hebben. Door de bewegin...
          Squegg - digitale handtrainer
          Squegg - digitale handtrainer
          89,0073,5589,00Incl. btw
            + evaluatie en trainen van grijpkracht.
            + isometrische oefeningen.
            + 4 interactieve games voor extra motivatie.
            + verbeteren van motorische vaardig...
            Stapelhulp
            Stapelhulp
            57,9047,8557,90Incl. btw
              Een hulpmiddel voor het opstapelen van gymnastiekballen. Transparant en per 3 verpakt....
              Gymnastiekband blister
              Gymnastiekband blister
              35,5229,3635,52Incl. btw
                Handige blisterverpakking met drie verschillende levels. In de lichte uitvoering zit level 1-2-3. Inclusief instructies en tips. Ook in zware uitvoeri...
                Mini Massage apparaat
                Mini Massage apparaat
                57,9047,8557,90Incl. btw
                  Ideaal voor handmassage. Inclusief drie opzetstukjes. Ook te gebruiken voor littekenbehandeling. Hoort in iedere handtherapie praktijk thuis! Werkt op...
                  Tunturi gewichten
                  Tunturi gewichten
                  13,4011,0713,40Incl. btw
                    ...

                    Revalidatie is een leerproces dat zich richt op verbetering of herstel van functies, zowel op motorisch als neuropsychologisch vlak.

                    Dit stimuleert het aanpassingsvermogen (plasticiteit) van de hersenen. Daarnaast moet een revalidant soms dingen op een andere manier leren doen en worden nieuwe vaardigheden aangeleerd. 

                    Revalidatie moet zich richten op activiteiten die betekenisvol zijn voor het dagelijks leven van de revalidant.

                    Bij functietraining worden verminderde functies herhaaldelijk geoefend om vroegere vaardigheden te versterken of te herwinnen zoals:

                    • stappen,
                    • schrijven,
                    • bedienen van toestellen, ... 

                    Stimulatie door functietraining kan het herstel bevorderen. Er dient geoefend te worden in zoveel mogelijk situaties, bijvoorbeeld leren stappen:

                    • in de oefenzaal,
                    • buiten het revalidatiecentrum,
                    • thuis.

                    Om de zelfstandigheid te vergroten, is het dikwijls nodig om vaardigheden op een andere manier te leren bijvoorbeeld:

                    • zich omdraaien in bed,
                    • opstaan uit een stoel,
                    • links schrijven,
                    • zich aankleden.

                    Daarnaast speelt het leren gebruiken van hulpmiddelen een belangrijke rol, zowel bij lichamelijke als cognitieve beperkingen. Voorbeelden zijn:

                    • een agenda om het geheugen te ondersteunen,
                    • een communicatieschrift als communicatiehulpmiddel,
                    • een looprek of rolstoel bij gangproblemen,
                    • aangepast bestek om eenhandig te kunnen eten.

                    Hierbij dient de familie betrokken te worden zodat zij het gebruik hiervan thuis kunnen stimuleren.

                    Hoe beter het inzicht van de revalidant en zijn omgeving in zijn of haar eigen mogelijkheden en beperkingen, hoe groter de kans op succes bij het toepassen van bovenstaande trainingsmethodes. Tijdens de gesprekken met de therapeuten, revalidatiearts en psycholoog wordt er continu uitleg gegeven over de gevolgen van het letsel en hoe dit interfereert met het dagelijks functioneren. Een beter inzicht van de revalidant in zijn situatie vergroot de motivatie en inzet en dus ook de kans op een succesvolle revalidatie. Soms is net het (hersen)letsel er voor verantwoordelijk dat de revalidant niet in staat is om in te zien wat de beperkingen zijn. Desalniettemin kan de behoefte van de directe omgeving des te groter zijn om te begrijpen wat er aan de hand is en hoe ermee omgegaan kan worden. De juiste hulpmiddelen zijn hierbij cruciaal.