Fysieke revalidatie Hulpmiddelen voor iedereen

Revalidatie is een leerproces dat zich richt op verbetering of herstel van functies, zowel op motorisch als neuropsychologisch vlak.

Dit stimuleert het aanpassingsvermogen (plasticiteit) van de hersenen. Daarnaast moet een revalidant soms dingen op een andere manier leren doen en worden nieuwe vaardigheden aangeleerd. 

Revalidatie moet zich richten op activiteiten die betekenisvol zijn voor het dagelijks leven van de revalidant.

Bij functietraining worden verminderde functies herhaaldelijk geoefend om vroegere vaardigheden te versterken of te herwinnen zoals:

  • stappen,
  • schrijven,
  • bedienen van toestellen, ... 

Stimulatie door functietraining kan het herstel bevorderen. Er dient geoefend te worden in zoveel mogelijk situaties, bijvoorbeeld leren stappen:

  • in de oefenzaal,
  • buiten het revalidatiecentrum,
  • thuis.

Om de zelfstandigheid te vergroten, is het dikwijls nodig om vaardigheden op een andere manier te leren bijvoorbeeld:

  • zich omdraaien in bed,
  • opstaan uit een stoel,
  • links schrijven,
  • zich aankleden.

Daarnaast speelt het leren gebruiken van hulpmiddelen een belangrijke rol, zowel bij lichamelijke als cognitieve beperkingen. Voorbeelden zijn:

  • een agenda om het geheugen te ondersteunen,
  • een communicatieschrift als communicatiehulpmiddel,
  • een looprek of rolstoel bij gangproblemen,
  • aangepast bestek om eenhandig te kunnen eten.

Hierbij dient de familie betrokken te worden zodat zij het gebruik hiervan thuis kunnen stimuleren.

Hoe beter het inzicht van de revalidant en zijn omgeving in zijn of haar eigen mogelijkheden en beperkingen, hoe groter de kans op succes bij het toepassen van bovenstaande trainingsmethodes. Tijdens de gesprekken met de therapeuten, revalidatiearts en psycholoog wordt er continu uitleg gegeven over de gevolgen van het letsel en hoe dit interfereert met het dagelijks functioneren. Een beter inzicht van de revalidant in zijn situatie vergroot de motivatie en inzet en dus ook de kans op een succesvolle revalidatie. Soms is net het (hersen)letsel er voor verantwoordelijk dat de revalidant niet in staat is om in te zien wat de beperkingen zijn. Desalniettemin kan de behoefte van de directe omgeving des te groter zijn om te begrijpen wat er aan de hand is en hoe ermee omgegaan kan worden. De juiste hulpmiddelen zijn hierbij cruciaal.

...Lees meer

Revalidatie is een leerproces dat zich richt op verbetering of herstel van functies, zowel op motorisch als neuropsychologisch vlak.

Dit stimuleert het aanpassingsvermogen (plasticiteit) van de hersenen. Daarnaast moet een revalidant soms dingen op een andere manier leren doen en worden nieuwe vaardigheden aangeleerd. 

Revalidatie moet zich richten op activiteiten die betekenisvol zijn voor het dagelijks leven van de revalidant.

Bij functietraining worden verminderde functies herhaaldelijk geoefend om vroegere vaardigheden te versterken of te herwinnen zoals:

  • stappen,
  • schrijven,
  • bedienen van toestellen, ... 

Stimulatie door functietraining kan het herstel bevorderen. Er dient geoefend te worden in zoveel mogelijk situaties, bijvoorbeeld leren stappen:

  • in de oefenzaal,
  • buiten het revalidatiecentrum,
  • thuis.

Om de zelfstandigheid te vergroten, is het dikwijls nodig om vaardigheden op een andere manier te leren bijvoorbeeld:

  • zich omdraaien in bed,
  • opstaan uit een stoel,
  • links schrijven,
  • zich aankleden.

Daarnaast speelt het leren gebruiken van hulpmiddelen een belangrijke rol, zowel bij lichamelijke als cognitieve beperkingen. Voorbeelden zijn:

  • een agenda om het geheugen te ondersteunen,
  • een communicatieschrift als communicatiehulpmiddel,
  • een looprek of rolstoel bij gangproblemen,
  • aangepast bestek om eenhandig te kunnen eten.

Hierbij dient de familie betrokken te worden zodat zij het gebruik hiervan thuis kunnen stimuleren.

Hoe beter het inzicht van de revalidant en zijn omgeving in zijn of haar eigen mogelijkheden en beperkingen, hoe groter de kans op succes bij het toepassen van bovenstaande trainingsmethodes. Tijdens de gesprekken met de therapeuten, revalidatiearts en psycholoog wordt er continu uitleg gegeven over de gevolgen van het letsel en hoe dit interfereert met het dagelijks functioneren. Een beter inzicht van de revalidant in zijn situatie vergroot de motivatie en inzet en dus ook de kans op een succesvolle revalidatie. Soms is net het (hersen)letsel er voor verantwoordelijk dat de revalidant niet in staat is om in te zien wat de beperkingen zijn. Desalniettemin kan de behoefte van de directe omgeving des te groter zijn om te begrijpen wat er aan de hand is en hoe ermee omgegaan kan worden. De juiste hulpmiddelen zijn hierbij cruciaal.

...Lees meer
Filters
81 ProductenPagina 2 van 4
Werpschijven in rubber
-13%
Werpschijven in rubber
    40,2533,2635,0028,93
    Gymnastiekband blister
    Gymnastiekband blister
      35,5229,36
      Handmaster™ Plus
      -13%
      Handmaster™ Plus
        41,5234,3136,1029,83
        Vederlichte ballen
        -13%
        Vederlichte ballen
          43,2435,7437,6031,07
          Digi-Extend®
          3%
          Digi-Extend®
            44,7636,9946,0038,02
            Physio Roll
            Physio Roll
              52,3043,22
              Stapelhulp
              Stapelhulp
                57,9047,85
                Mini Massage apparaat
                Mini Massage apparaat
                  57,9047,85
                  Stabiliteitstrainer Thera-band®
                  -5%
                  Stabiliteitstrainer Thera-band®
                    67,4955,7863,9052,81
                    Katrolsysteem voor been oefeningen
                    -13%
                    Katrolsysteem voor been oefeningen
                      74,7561,7865,0053,72
                      Pols oefentoestel
                      Pols oefentoestel
                        67,4055,70
                        Incline board hout
                        Incline board hout
                          68,9056,94
                          Kneedbal-set
                          Kneedbal-set
                            84,2069,59
                            Rivierstenen spel
                            Rivierstenen spel
                              85,7070,83
                              Motoriekstenen voor parcours
                              Motoriekstenen voor parcours
                                91,9075,95
                                Arm oefenlabyrinth
                                Arm oefenlabyrinth
                                  105,1086,86
                                  Mambo Max Aerobic step
                                  Mambo Max Aerobic step
                                    109,7090,66
                                    Liggende acht
                                    Liggende acht
                                      113,9094,13

                                      Revalidatie is een leerproces dat zich richt op verbetering of herstel van functies, zowel op motorisch als neuropsychologisch vlak.

                                      Dit stimuleert het aanpassingsvermogen (plasticiteit) van de hersenen. Daarnaast moet een revalidant soms dingen op een andere manier leren doen en worden nieuwe vaardigheden aangeleerd. 

                                      Revalidatie moet zich richten op activiteiten die betekenisvol zijn voor het dagelijks leven van de revalidant.

                                      Bij functietraining worden verminderde functies herhaaldelijk geoefend om vroegere vaardigheden te versterken of te herwinnen zoals:

                                      • stappen,
                                      • schrijven,
                                      • bedienen van toestellen, ... 

                                      Stimulatie door functietraining kan het herstel bevorderen. Er dient geoefend te worden in zoveel mogelijk situaties, bijvoorbeeld leren stappen:

                                      • in de oefenzaal,
                                      • buiten het revalidatiecentrum,
                                      • thuis.

                                      Om de zelfstandigheid te vergroten, is het dikwijls nodig om vaardigheden op een andere manier te leren bijvoorbeeld:

                                      • zich omdraaien in bed,
                                      • opstaan uit een stoel,
                                      • links schrijven,
                                      • zich aankleden.

                                      Daarnaast speelt het leren gebruiken van hulpmiddelen een belangrijke rol, zowel bij lichamelijke als cognitieve beperkingen. Voorbeelden zijn:

                                      • een agenda om het geheugen te ondersteunen,
                                      • een communicatieschrift als communicatiehulpmiddel,
                                      • een looprek of rolstoel bij gangproblemen,
                                      • aangepast bestek om eenhandig te kunnen eten.

                                      Hierbij dient de familie betrokken te worden zodat zij het gebruik hiervan thuis kunnen stimuleren.

                                      Hoe beter het inzicht van de revalidant en zijn omgeving in zijn of haar eigen mogelijkheden en beperkingen, hoe groter de kans op succes bij het toepassen van bovenstaande trainingsmethodes. Tijdens de gesprekken met de therapeuten, revalidatiearts en psycholoog wordt er continu uitleg gegeven over de gevolgen van het letsel en hoe dit interfereert met het dagelijks functioneren. Een beter inzicht van de revalidant in zijn situatie vergroot de motivatie en inzet en dus ook de kans op een succesvolle revalidatie. Soms is net het (hersen)letsel er voor verantwoordelijk dat de revalidant niet in staat is om in te zien wat de beperkingen zijn. Desalniettemin kan de behoefte van de directe omgeving des te groter zijn om te begrijpen wat er aan de hand is en hoe ermee omgegaan kan worden. De juiste hulpmiddelen zijn hierbij cruciaal.